Autoverotus täytti 60 vuotta. Long live autoverotus.
Surullinen tosiasia on, että hyvinvointivaltio Suomella ei
ole mitään mahdollisuutta päästä eroon autoverotuksesta. Se on liian
viiltovarma lypsylehmä maassa, jossa yksityisautoilusta ei päästä koskaan
eroon.
Yksi Suomen yleisimmistä lintulajeista on muutosvastarinta.
Se asuu jokaikisen huoltoaseman kahvilassa, ja suurimmalla osalla Suomen
kesämökeistä. Ja sen lauluääni kaikaa kauas. Niinpä taannoinen Bernerin sinänsä
uhkarohkea keskustelunavaus ammuttiin alas niin monesta suunnasta, että aurinko
peittyi hetkeksi.
Muutama vuosi sitten hassattiin muutama miljoona
puuhastellessa GPS – seurannan ja siihen pohjaavan autoverojärjestelmän kanssa.
Asia on sen jälkeen sinnikkäästi nostanut paskaista päätään keskusteluissa, ja
sitä tarjoillaan heti, kun vähänkin on siihen teknisiä perusteita. Viimeksi
liittyen – sinänsä erittäin kannatettavaan, kevytautojen
laillistamishankkeeseen.
GPS – paikannusta tarjoillaan vähän väliä siksi, että se
taho, joka saa myytyä jokaiseen Suomen kolmeen miljoonaan autoon tuollaisen väkkärän,
on heti monimiljonääri, ja miljoonatulot varmistettu pitkäksi aikaa, kun
autokanta uudistuu. Siksi se kuuluu ja näkyy vähän väliä.
Silti en malta olla ihmettelemättä, miksi julkisessa
keskustelussa ei ole edes mietitty vaihtoehtoa, joka hyödyntäisi jo olemassa olevaa
keskinopeuskameroihin perustuvaa järjestelmää, jollainen on ollut käytössä
Isossa Britanniassa jo vuosikymmeniä. Samalla systeemillä kerätään Lontoon
ruuhkamaksut. Samanlainen on käytössä myös Ruotsissa, ja se toimii.
Jo nyt on hassattu julkisille projekteille tyypilliseen
tapaan muutama miljoona näiden toteuttamiskelvottomien hankkeiden
esiselvityksissä. Veroeuroja on talikoitu erilaisten selvitystyöryhmien jäsenten
yksityisjettien takakontin täydeltä, kun toinen toistaan ansiokkaampia
asiantuntijoita on haastateltu asian tiimoilta.
Samaan aikaan näille organisaatioille tulee yllätyksenä,
että kehäkolmosen päähän sijoitettu uusi satama pahentaa kehäkolmosen
ruuhkatilannetta. Olisivat soittaneet edes kahdelle taksikuskille, niin olisivat
saattaneet saada korvantäydellisen kokemusperäistä dataa.
Okei, vähän luokaton läppä, mutta jos olisi soitettu
Tukholmaan, olisi sieltä voitu saada vastaus, kuinka ruuhkamaksun kerääminen
takaapäin rekisterikilven kuvaaviin kameroihin perustuva järjestelmä toimii ja
mitä se maksaa. Vastaajalla olisi ollut omaan pikkutakkiin täsmäävä Guccin
kravatti kaulassa, joten sen olisi voinut kokea tulevan niin sanotusti omalta
leveliltä.
Keskinopeuskamerajärjestelmällä voitaisiin korvata kätevästi
paitsi kaikki hankintaan liittyvät
autoverot, että nykyiset tekniikaltaan
museotasoa olevat ylinopeuskamerat. Lisäksi sillä voidaan kerätä ruuhkamaksut
ja keskittää päästöperusteinen verotus sinne, missä se syntyy, ja samalla
helpottaa pitkää työmatkaa ajavan maalaistollon arkea.
Se antaisi sakot sellaisille, jotka tahallaan kaahaavat,
mutta armahtaisi ne, jotka vahingossa ajavat joskus vakionopeussäätimellä sata
metriä liian pitkälle.
Kommentit
Lähetä kommentti