Kuka lobbaa ja missä


LISÄYS

Selvennykseksi; kannatan ajatusta auton käyttöön perustuvasta verotuksesta, ja pidän olemassa olevaa hankintahetkellä kerättävää erittäin korkeaa veroa sekä kansantaloutta, että kuluttajia kuormittavana taakkana, josta on aikakin päästä eroon.

Tässä tekstissä kritisoin vain ja ainoastaan sitä, kuinka veroa aiotaan kerätä.
______________________________________________________________

Autopiireissä on odotettu kauhunsekaisin tuntein Jorma Ollilan työryhmän esitystä autoverotuksen uudistamiseksi. Tänään oli se päivä, ja uutiset olivat odotetun kaltaisia.

Yleisesti autopiireissä pelätään jo riistoverotuksella katkisahatun autoilijan selkärangan pettämistä lopullisesti Ollilan aiemmin väläyttelemän GPS-seurantaan perustuvan verotuksen tullessa käytäntöön
.
Ihmisoikeusaktivistit ovat olleet huolissaan kansalaisten yksityisyydestä ja sijaintitietojen viranomaiskäytöstä, erityisesti viimeaikaisten isojen korkeilla palleilla istuneiden viranomaisten lahjusepäilyjen jälkeen.

Autoihmisiä taas huolestuttaa se, että jos valmiiksi maailman korkeimpiin kuuluvan autoverotuksen maassa käyttöön otettava järjestelmä ei varmasti tule vähentämään autoilun kuluja.

Suomessahan on jo puoli vuosisataa ollut tapana, että tilapäisyys on terminä varsin liukuva silloin kun kyseessä on liikenteestä revittävä lisätulo verottajan kassaan. 90-luvulla käyttöön otettu tilapäinen tuulilasivero on käytössä tänäkin päivänä, samoin tilapäinen autovero täytti tänä vuonna 55 vuotta.

Itseäni tässä asiassa huolettaa näiden sijaan nyt koko projektin kokonaisvaikutus valtiontalouteen, ja se rahamäärä, joka hassataan huutinperseeseen tätä huuhaata puuhaillessa.

Minulla ei henkilökohtaisesti ole havainnon munastakaan tällaisten toimikuntien palkkiomenettelyistä, mutta en usko, että edes selvitystä saatiin syntymään alle miljoonalla. Julkistaloudessahan tuntuu olevan, että aina kun jotakin tehdään, summat ovat satoja miljoonia. Niin on tässäkin projektissa.

Joku lobbasi ja lujaa. Ollilan tapainen yritysmessias tietää tasan tarkkaan, että satelliittipaikannusjärjestelmän rakentaminen on mieletön investointi. Mieletön siksi, että siihen kuluu mieletön summa rahaa, ja mieletön siksi, että järjestelmän rakentamiselle ei oikeasti ole mitään järkevää syytä, kun veronkeruujärjestelmät ovat jo olemassa, ja mikä pahinta, ne eivät vaadi minkäänlaista uutta infraa, komiteaa tai virastoa ylläpitoonsa. 

Minulla ei ole mitään näyttöjä ajatuksieni tueksi, mutta pohdinpa nyt vain seuraavaa.

Suomessa on Tafin mukaan reilut kolme miljoonaa autoa, joiden keski-ikä on niin ikään trafin mukaan hieman yli kymmenen vuotta.

Liikenneneuvos Risto Murto kertoi Digitodaylle Huhtikuussa, että autoihin asennettava On Board Unit, OBU tulee olemaan noin jääkiekon kokoinen halpa laite. Halpa on tietenkin suhteellinen käsite, Murron mukaan halpa laite on noin satasen. Minun mielestäni halpa olisi vitosen. Eron voinee selittää, että Murron kuukausiliksa on viitisenkymmentä tuhatta euroa enemmän kuin allekirjoittaneen.

Jos käytetään kuitenkin hintana tuota noin satasta, niin päästään sellaiseen laskelmaan, että koska Suomen kolmen miljoonan auton kanta vaihtuu kymmenen vuoden välein, myydään mukana siis vuodesta 2020 eteenpäin sama kolmisen miljoonaa OBUa vuoteen 2030 mennessä. 

Eli 300 000 kappaletta vuodessa. Satasen kappale, tekee 30 000 000 euroa vuodessa. Kolmekymmentä miljoonaa. Luulen, että ajoneuvojen satellittipaikannusjärjestelmiä tuottavan Indagon oy:n toimitusjohtaja Matti Lankinen ei ole asiasta yhtään pahoillaan.

Sinänsä mielenkiintoista, että Indagon on Ollilan entisen työnantajan, Nokian omistama, joten en pitäisi ihmeenä, vaikka Lankinen ja Ollila olisivatkin aiheesta joksus sivulauseessa maininneet firman pikkujouluissa jo kauan ennen koko työryhmän nimittämistä.

Koko homma haisee mielestäni mädänneelle. Ongelmani on se, että mitään satelliittipaikannusjärjestelmää ei tarvita, ja Ollila sekä kaikki muutkin normaaleilla aivoilla varustetut aikuiset tietävät sen kyllä. Lisäksi järjestelmän rakentamisen mielikuvituksen rajat ylittävien kulujen päälle pitää vielä laskea muutamien satojen miljoonien vuosittaiset menot häirintää valvovine virkamiehineen ja muine byrokraatteineen.

Vanhan tavan mukaan tietojärjestelmä tilattaneen tietoenatorilta tai muulta vakiotoimittajalta, joilta julkinen sektori ei tietääkseni ole koskaan saanut edes joulukorttia, joka olisi maksanut alle sata miljoonaa.

Koko Ollilan työryhmä tietää varsin tarkkaan, että kilometripohjainen verotus hoituisi helposti polttoaineveroa korottamalla. Polttoaine on toki kallista Suomessa jo nyt, mutta ei silti likikään Euroopan kalleinta.

En ymmärrä miksi Suomessa ei kerätä vinjettimaksuja, kun sellainen on käytössä melkein kaikkialla euroopassa. Ulkomaisilta tienkäyttäjiltä kerättävillä vinjettimaksuilla saataisiin hyvä pumpsi verotuloja liikenteestä, joka muutoin ei aiheuta suomen liikenteelle muuta kuin kuluja, ja pienen verotuoton käyttämänsä polttoaineen muodossa.

Koko tässä satelliittipaikannusjärjestelmässä käryää nyt korruption puolelle lipsahtavalta lobbaukselta. Joku voitelee nyt päättäjiä isolla kädellä. OBU-laitteiden hinta ei todellakaan tule olemaan satasta, vaan todennäköisemmin viisi sataa – laitteesta jonka valmistuskustannukset liikkuvat ehkä kympin kahta puolta. Silloin puhutaan jo miljardien tuotoista muutamassa vuodessa jo pelkästään suomessa.Tästä rahasta riittää jaettavaa, vaikka livauttaa tukko tai kaksi asiaa edesauttaneillekin tiskin alta. 

Tai sitten ihan osinkotuloina, kun työryhmissä puuhastelleille syntyykin sattumalta brändilähettilään vakanssi jossakin järjestelmän ylläpitoon tai tuottamiseen osallistuvassa yrityksessä. Optioineen päivineen. 

En usko, että addresseja kirjoittelemalla tämä asia muuttuu miksikään. Mistä löytyy se energia, jolla esimerkiksi autojen maahantuojat saataisiin kokoamaan ITS Finlandin kaltainen voitelukoneisto, jolla olisi malmia taskussa sen verran, että ääni saataisiin Arkadianmäen etuovia syvemmälle päättäjien korviin?

Eikö olisi oikeasti aika tehdä jotakin muutakin kuin vain narista asiasta netissä?

Missä on luukku mihin voi ilmoittautua aktivistiksi? 

Minä olen mukana barrikadeilla vastustamassa tätä hulluutta.





Kommentit

Lähetä kommentti