Devel sixteen
5000 hevosvoiman
päiväuni.
Autoblogit,
uutissaitit ja sosiaalisen median autopiirit kohisivat pari kuukautta sitten
Dubaissa esitellyn Devel Sixteenin kirjoittavan kaikki ennätykset uusiksi. Tehoa
luvataan 5000 hevosvoimaa ja huippunopeudeksi napakat 555 kilometriä tunnissa.
Suoritetaanpa
pieni reality check.
Inflaatio
Kymmenen vuotta
sitten 500 heppaa oli kova juttu. Sitten tuli Dahlbäck ja muut tehoihmeet,
joissa olikin yhtäkkiä 1000hv. Viisisataa heppaa ei ollut enää mitään. Nykyään
viisisataa heppaa on rutiininumero, joka kylällä on vähintään yksi. Kaikkien
vakavasti otettavien automerkkien vakiovalikoimassa on useampi malli, jossa on
500 heppaa.
Sen takia vasta tuhat
heppaa on lukema, joka saa vielä viisarin värähtämään. Suurimmassa osassa
tuhatheppaisista vekottimista ei sitä tuhatta oikeasti ole, tai vaikka
olisikin, haihtuu siitä suurin osa savuna ilmaan kun tehoa yrittää ulosmitata.
Oikeasti tuhatheppaiset vehkeet sutivat vetotavasta riippumatta reilusti
kaksinkertaisille motarinopeuksille saakka.
Siitä eteenpäin
renkaista, alustasta, renkaista ja säästä riippuen -nelikot useammin ja
kaksivedot erittäin paljon harvemmin, pystyvät hyödyntämään koko tehoreservinsä
ilman vallatonta sutimista. Eli sarkastisesti voidaan sanoa, että yksikään
kadulla liikkuvista tuhatheppaisista vajaavedoista ei siinä mielessä ole
tuhatheppainen, että ne liikuttavat autoa reilun viiden sadan hepan voimalla,
kunnes nopeusviisari näyttää lähemmäs kolmea kuin kahta sataa.
Tuhatheppaisten
vehkeiden käyttökelpoisuus on siis vähintäänkin kyseenalainen.
Kiihdytyssuoralla optimioloissa tuhatheppaiset ovat toki kotonaan. Myös
kaksituhat, nelituhat ja kahdeksantuhattaheppaiset vehkeet menevät vartilla
vimmatusti, ja sutivat mennessää hämmentävän vähän. Tehokkaimmissa moottoreissa
sanotaan olevan jopa 13 000 hevosvoimaa. Miksi siis Develin 5000hv tuntuu niin
uskomattomalta?
Perus matikkaa
Jyrkin
Nyrkkisäännöllä 500 millilitraa bensaa minuutissa tekee sata hevosvoimaa.
Silloin tuhat heppaa ottaa 5000 millilitraa minuutissa, ja 5000 heppaa
vastaavasti 25 000 millitraa minuutissa.
Se on 25 litraa. Suunnilleen kaksi kertaa saman verran kuin
vesihanasta tulee silloin, kun se on täysin auki. Kylpyammeellisen bensaa kone nielee siis
kuudessa minuutissa. Sadan litran tankilla pääsisi siis kaasu pohjassa nelisen
minuuttia, eli 555 kilometrin tuntivauhdilla 37 kilometrin matkan.
Polttoaineen
siirtämiseksi tarvitaan kymmenen Walbro 255 pumppua. Tai kahdeksan Bosch 044
pumppua. Kun yksi pumppu ottaa 15-18 ampeeria virtaa, pitäisi pelkästään
polttoainepumppujen käyttöön olla yli 140 ampeerin laturi, joka on jo reilusti
normaalia laturia suurempi . Lisäksi tietysti tarvitaan virtaa myös muille
auton sähkölaitteille, joten autossa pitää silloin olla toinenkin laturi.
Polttoainetta
voidaan toki pumpata myös hihnalla. Kaksi Aeromotiven Pro Mod – käyttöön tarkoitettua
hihnavetoista pumppua riittäisi tekemään saman. Energiahan ei häviä mihinkään,
vaan pumppujen tekemä turha työ tallentuu polttoaineeseen lämpönä. Silloin
normaali ajelukierroksilla polttoainetta kuumennettaisiin pumppujen
ottoteholla, eli noin yhden kilowatin powerilla. 50 litraa bensaa kiehuisi alle
kahdessa tunnissa, eli ajellessa Turusta Helsinkiin. Kiehuessaan bensiini
höyrystyy villisti kaikkialla, myös letkuissa ja suuttimissa, joten matkanteko
tyssää siihen, kunnes polttaine on taas jäähtynyt.
Lisää
perusmatikkaa
Kiihdytysautoissa
siis tällaiset 5000 hevosen lukemat ovat arkipäivää. Oikeastaan juuri viittätuhatta
heppaa ei löydy minkään luokan laitteista, joten käytetään vertailukohtana 3500-hevosvoimaista
Pro Modified-autoa.
Pro Modified-auto
kiihtyy nollasta neljään sataan alle kuudessa sekunnissa. Tämä onnistuu vajaat
500mm leveillä kiihdytyskäyttöön tarkoitetuilla slickseillä ja Amerikassa,
jossa strippejä liimataan joka päivä. Normaalilla asfaltilla Pro
Modified-autolla ei voi ajaa, koska renkaat eivät pitäisi missään nopeudessa,
ja tuloksena olisi käytännössä väistämätön ulosajo, erityisesti jos pidon
menetys tapahtuu esimerkiksi 350 kilometrin tuntivauhdissa. Tätä tapahtuu myös
liimaradoilla kaiken aikaa, jos kytkin on säädetty liian aggressiiviseksi.
Develissä tehoa
on siis noin 1500 hevosvoimaa enemmän kuin pro mod-autossa. Pro mod autoja
ajetaan metanolilla, moottorit ovat noin kahdeksanlitraisia, ne kiertävät yli
10 000 kierrosta minuutissa, ja mekaanisella ahtimella tehtävä ahtopaine on
3.5-4 bar. Ilman ahdinta koneissa olisi vajaa 1500 hevosvoimaa.
Koska Devel on turboahdettu neljällä ahtimella, on ahtimien kokoluokka Garret 45-sarjan tai Holset HX60-sarjan kaliperia. Eli ahtimien yhteispaino on noin sata kiloa. Jonnekin Develin katteiden alle on siis saatu piilotettua neljä pakokaasuahdinta, joiden kompressorikoteloiden halkaisija on yli 30 senttimetriä. Develin kuusitoistasylinterinen moottori, josta ei ole olemassa kuvia, tuottaa siis vapaastihengittävänä reilut tuhat heppaa ja sitäkin ajellaan reilusti yli kolmen barin ahdoilla.
Ja vielä vähän
termodynamiikkaa
Litra bensaa
tuottaa palaessaan 32.6 Megajoulea energiaa. Devel siis polttaa noin 25 litraa
minuutissa, joten minuutissa moottorissa syntyy 815 Megajoulen lämpöannos. Siitä
nyrkkisäännöllä kolmannes pitäisi haihduttaa syylärien kautta ilmaan.
Jotta syyläri
voisi haihduttaa tämän energiamäärän, pitäisi minuutissa syylärin läpi kulkea
noin 8100kg ilmaa. Se vastaa kuutiota, jonka tilavuus on melkein seitsemän
miljoonaa litraa, eli vaikka pötköstä, jonka kaksi sivua olisi vaikka puoli
metriä kumpainenkin, ja pituus reilut 26 kilometriä. Koska lusikka lattiassa
Devel kulkee yhdeksän kilometriä minuutissa, pitäisi 50x50 sentin läpäisypinnan
syyläreitä olla siis kolme.
Syylärin
rakennetta emme tunne, mutta jos vaikka arvataan, että puolet syyläristä
läpäisee ilmaa, pitäisi syylärien pinta-ala silloin tuplata, eli syyläreitä
pitää olla kolme, ja niissä jokaisessa kaksi puolen metrin sivua, ja yksi
metrin.
Loppupäätelmät
Diplomaattinen
loppupäätelmä on, että tokihan teoriassa kaikki tämä on toteutettavissa. Mikäs
siinä. Mekaaniset, fysikaaliset ja termodynaamiset rajoitukset on
ratkaistavissa. VW:llä meni melkein kolme vuotta ratkaista Veyronin 1000
hevosvoiman koneen lämpövuo, ja lukuisat muut ongelmat, joita tehomäärä toi
tulessaan, osa ratkaisua oli kaksinumeroinen määrä erilaisia jäähdyttimiä
ympäri autoa. Develin pojilla on vastassaan viisinkertainen haaste. Epäillä
sopii, että insinöörivoimaa olisi viisinkertaista määrää, joten haasteissa riittänee
purtavaa vielä hetkeksi.
Ajettavuusasiat
ovat toinen seikka. Pro Mod autoja kaatuilee ja lentelee seiniin tuon
tuostakin. Toki niin lentelee Toyota Avensiksiakin, joten jätetään ajamisen
vastuu niille, kenellä on tarpeeksi miehekkäät genitaalit tällaisen laitoksen
käskyttämiseen. Jos laite joskus ikinä mainostetut heppansa tuottaa, niin
haaste ei ole ainoastaan hallita tuo tehomäärä, mutta myös huippunopeus, ja
mitä ikinä se sitten tuokaan tullessaan. Näyttelykappaleeseen etujarruiksi asennetuille
Ibiza Cupran Brembojen kokoisille rautajarruille se tulee olemaan kova paikka.
Henkilökohtainen
loppupäätelmä sen sijaan on, että herätkää nyt hyvät ihmiset. Eihän tässä ole
mitään järkeä. Siis sitä vähää mitä nyt yleensäkään superautoissa tai
virittämisessä. Älkää uskoko kaikkea, mitä intternetissä sanotaan.
Vaikka
laskelmissa käytettiinkin paljon nyrkkisääntöjä ja raakoja olettamuksia, johan
tässä nyt terve järkikin sanoo, että Devel on uutisankka, mätäkuun juttu
keskellä pimeintä syksyä.
Kommentit
Lähetä kommentti