Viidentuhannen ja yhden hepan ihme

Devel sixteen
5000 hevosvoiman päiväuni.

Autoblogit, uutissaitit ja sosiaalisen median autopiirit kohisivat pari kuukautta sitten Dubaissa esitellyn Devel Sixteenin kirjoittavan kaikki ennätykset uusiksi. Tehoa luvataan 5000 hevosvoimaa ja huippunopeudeksi napakat 555 kilometriä tunnissa.

Suoritetaanpa pieni reality check.

Inflaatio

Kymmenen vuotta sitten 500 heppaa oli kova juttu. Sitten tuli Dahlbäck ja muut tehoihmeet, joissa olikin yhtäkkiä 1000hv. Viisisataa heppaa ei ollut enää mitään. Nykyään viisisataa heppaa on rutiininumero, joka kylällä on vähintään yksi. Kaikkien vakavasti otettavien automerkkien vakiovalikoimassa on useampi malli, jossa on 500 heppaa.

Sen takia vasta tuhat heppaa on lukema, joka saa vielä viisarin värähtämään. Suurimmassa osassa tuhatheppaisista vekottimista ei sitä tuhatta oikeasti ole, tai vaikka olisikin, haihtuu siitä suurin osa savuna ilmaan kun tehoa yrittää ulosmitata. Oikeasti tuhatheppaiset vehkeet sutivat vetotavasta riippumatta reilusti kaksinkertaisille motarinopeuksille saakka.

Siitä eteenpäin renkaista, alustasta, renkaista ja säästä riippuen -nelikot useammin ja kaksivedot erittäin paljon harvemmin, pystyvät hyödyntämään koko tehoreservinsä ilman vallatonta sutimista. Eli sarkastisesti voidaan sanoa, että yksikään kadulla liikkuvista tuhatheppaisista vajaavedoista ei siinä mielessä ole tuhatheppainen, että ne liikuttavat autoa reilun viiden sadan hepan voimalla, kunnes nopeusviisari näyttää lähemmäs kolmea kuin kahta sataa.

Tuhatheppaisten vehkeiden käyttökelpoisuus on siis vähintäänkin kyseenalainen. Kiihdytyssuoralla optimioloissa tuhatheppaiset ovat toki kotonaan. Myös kaksituhat, nelituhat ja kahdeksantuhattaheppaiset vehkeet menevät vartilla vimmatusti, ja sutivat mennessää hämmentävän vähän. Tehokkaimmissa moottoreissa sanotaan olevan jopa 13 000 hevosvoimaa. Miksi siis Develin 5000hv tuntuu niin uskomattomalta?

Perus matikkaa

Jyrkin Nyrkkisäännöllä 500 millilitraa bensaa minuutissa tekee sata hevosvoimaa. Silloin tuhat heppaa ottaa 5000 millilitraa minuutissa, ja 5000 heppaa vastaavasti 25 000 millitraa minuutissa.

Se on 25 litraa.  Suunnilleen kaksi kertaa saman verran kuin vesihanasta tulee silloin, kun se on täysin auki.  Kylpyammeellisen bensaa kone nielee siis kuudessa minuutissa. Sadan litran tankilla pääsisi siis kaasu pohjassa nelisen minuuttia, eli 555 kilometrin tuntivauhdilla 37 kilometrin matkan.

Polttoaineen siirtämiseksi tarvitaan kymmenen Walbro 255 pumppua. Tai kahdeksan Bosch 044 pumppua. Kun yksi pumppu ottaa 15-18 ampeeria virtaa, pitäisi pelkästään polttoainepumppujen käyttöön olla yli 140 ampeerin laturi, joka on jo reilusti normaalia laturia suurempi . Lisäksi tietysti tarvitaan virtaa myös muille auton sähkölaitteille, joten autossa pitää silloin olla toinenkin laturi.

Polttoainetta voidaan toki pumpata myös hihnalla. Kaksi Aeromotiven Pro Mod – käyttöön tarkoitettua hihnavetoista pumppua riittäisi tekemään saman. Energiahan ei häviä mihinkään, vaan pumppujen tekemä turha työ tallentuu polttoaineeseen lämpönä. Silloin normaali ajelukierroksilla polttoainetta kuumennettaisiin pumppujen ottoteholla, eli noin yhden kilowatin powerilla. 50 litraa bensaa kiehuisi alle kahdessa tunnissa, eli ajellessa Turusta Helsinkiin. Kiehuessaan bensiini höyrystyy villisti kaikkialla, myös letkuissa ja suuttimissa, joten matkanteko tyssää siihen, kunnes polttaine on taas jäähtynyt.  

Lisää perusmatikkaa

Kiihdytysautoissa siis tällaiset 5000 hevosen lukemat ovat arkipäivää. Oikeastaan juuri viittätuhatta heppaa ei löydy minkään luokan laitteista, joten käytetään vertailukohtana 3500-hevosvoimaista Pro Modified-autoa.


Pro Modified-auto kiihtyy nollasta neljään sataan alle kuudessa sekunnissa. Tämä onnistuu vajaat 500mm leveillä kiihdytyskäyttöön tarkoitetuilla slickseillä ja Amerikassa, jossa strippejä liimataan joka päivä. Normaalilla asfaltilla Pro Modified-autolla ei voi ajaa, koska renkaat eivät pitäisi missään nopeudessa, ja tuloksena olisi käytännössä väistämätön ulosajo, erityisesti jos pidon menetys tapahtuu esimerkiksi 350 kilometrin tuntivauhdissa. Tätä tapahtuu myös liimaradoilla kaiken aikaa, jos kytkin on säädetty liian aggressiiviseksi.

Develissä tehoa on siis noin 1500 hevosvoimaa enemmän kuin pro mod-autossa. Pro mod autoja ajetaan metanolilla, moottorit ovat noin kahdeksanlitraisia, ne kiertävät yli 10 000 kierrosta minuutissa, ja mekaanisella ahtimella tehtävä ahtopaine on 3.5-4 bar. Ilman ahdinta koneissa olisi vajaa 1500 hevosvoimaa.

Koska Devel on turboahdettu neljällä ahtimella, on ahtimien kokoluokka Garret 45-sarjan tai Holset HX60-sarjan kaliperia. Eli ahtimien yhteispaino on noin sata kiloa. Jonnekin Develin katteiden alle on siis saatu piilotettua neljä pakokaasuahdinta, joiden kompressorikoteloiden halkaisija on yli 30 senttimetriä. Develin kuusitoistasylinterinen moottori, josta ei ole olemassa kuvia, tuottaa siis vapaastihengittävänä reilut tuhat heppaa ja sitäkin ajellaan reilusti yli kolmen barin ahdoilla.

Ja vielä vähän termodynamiikkaa

Litra bensaa tuottaa palaessaan 32.6 Megajoulea energiaa. Devel siis polttaa noin 25 litraa minuutissa, joten minuutissa moottorissa syntyy 815 Megajoulen lämpöannos. Siitä nyrkkisäännöllä kolmannes pitäisi haihduttaa syylärien kautta ilmaan.

Jotta syyläri voisi haihduttaa tämän energiamäärän, pitäisi minuutissa syylärin läpi kulkea noin 8100kg ilmaa. Se vastaa kuutiota, jonka tilavuus on melkein seitsemän miljoonaa litraa, eli vaikka pötköstä, jonka kaksi sivua olisi vaikka puoli metriä kumpainenkin, ja pituus reilut 26 kilometriä. Koska lusikka lattiassa Devel kulkee yhdeksän kilometriä minuutissa, pitäisi 50x50 sentin läpäisypinnan syyläreitä olla siis kolme.
Syylärin rakennetta emme tunne, mutta jos vaikka arvataan, että puolet syyläristä läpäisee ilmaa, pitäisi syylärien pinta-ala silloin tuplata, eli syyläreitä pitää olla kolme, ja niissä jokaisessa kaksi puolen metrin sivua, ja yksi metrin.

Loppupäätelmät

Diplomaattinen loppupäätelmä on, että tokihan teoriassa kaikki tämä on toteutettavissa. Mikäs siinä. Mekaaniset, fysikaaliset ja termodynaamiset rajoitukset on ratkaistavissa. VW:llä meni melkein kolme vuotta ratkaista Veyronin 1000 hevosvoiman koneen lämpövuo, ja lukuisat muut ongelmat, joita tehomäärä toi tulessaan, osa ratkaisua oli kaksinumeroinen määrä erilaisia jäähdyttimiä ympäri autoa. Develin pojilla on vastassaan viisinkertainen haaste. Epäillä sopii, että insinöörivoimaa olisi viisinkertaista määrää, joten haasteissa riittänee purtavaa vielä hetkeksi.

Ajettavuusasiat ovat toinen seikka. Pro Mod autoja kaatuilee ja lentelee seiniin tuon tuostakin. Toki niin lentelee Toyota Avensiksiakin, joten jätetään ajamisen vastuu niille, kenellä on tarpeeksi miehekkäät genitaalit tällaisen laitoksen käskyttämiseen. Jos laite joskus ikinä mainostetut heppansa tuottaa, niin haaste ei ole ainoastaan hallita tuo tehomäärä, mutta myös huippunopeus, ja mitä ikinä se sitten tuokaan tullessaan. Näyttelykappaleeseen etujarruiksi asennetuille Ibiza Cupran Brembojen kokoisille rautajarruille se tulee olemaan kova paikka.

Henkilökohtainen loppupäätelmä sen sijaan on, että herätkää nyt hyvät ihmiset. Eihän tässä ole mitään järkeä. Siis sitä vähää mitä nyt yleensäkään superautoissa tai virittämisessä. Älkää uskoko kaikkea, mitä intternetissä sanotaan.

Vaikka laskelmissa käytettiinkin paljon nyrkkisääntöjä ja raakoja olettamuksia, johan tässä nyt terve järkikin sanoo, että Devel on uutisankka, mätäkuun juttu keskellä pimeintä syksyä.

Kommentit