Hevosvoima on kokenut inflaation.
Kun aloittelin autojen virittelyhommia joskus 90-luvun puolivälissä,
viisisataa heppaa oli niin paljon, että sellaisia lukemia huhuiltiin vain
parissa euroautossa koko maassa. Nykyään viisisataa ei hetkauta ketään, jos se
ei ole moottoripyörässä. Pitää olla tuhat.
Maailmalla tuhatkaan heppaa ei ole enää mitään. Extreme
tuners-niminen Kreikkalainen verstas mainostaa 2200-heppaista evoa, joka kulkee
suunnilleen samaan tapaan kuin 1500-heppaiset evot muualla.
Öljysheikit kehittelivät amerikkalaisten kanssa 16-litraisen
billettimoottorin Devel Sixteeniinsä. Se pukkasi 5000 heppaa. Aletaan jutella
jo sellaisista lukemista, että tässä kokemuksen syvällä rintaäänellä on pakko
sanoa, että ei kyllä sitten enää oikeasti ole mitään järkeä.
Ei se mitään, Bulgariasta on ennakkotilattavissa 5200-heppainen
auto. Alienosta ei ole olemassa edes
kunnon renderöintejä, mutta ennakkotilaushinta löytyy. Puolellatoista
miljoonalla pääsisi nyt sitten kädet syyhyten odottamaan, että saa vastaanottaa
488km/h huippunopeuteen yltävän Bulgarialaisen taidonnäytteen.
Extreme Tuners pisti vielä paremmaksi julkaisemalla 6000
hepan turbosarjan Lamborghini Aventadoriin. Väitteen tueksi esiteltiin video,
jossa auto väitetysti tuottaa tuhat heppaa 0.2bar ahtopaineella. Samalta
kiskalta on tulossa 5000hp turbokitti Huracaniin. Jos jollekin on epäselvää,
niin vaikka ei speksejä tarkemmin tunnekaan, tehon nosto tuhannesta kuuteen
tuhanteen heppaan vaatii muutakin kuin pelkästään ahtoruuvin kiristämistä,
vaikka moottori onkin kaksitoistasylinterinen.
Tesla ei ole julistanut Roadster-mallinsa teholukemia, mutta
uhoaa 8 sekunnin puolelle menevällä varttimaililla. Allekirjoittaneella
pyrskähti kahvit näppikselle, kun speksit julkaistiin. Nyttemmin Roadsterin
wikipedia-sivulla puhutaan lisävarusteena saatavilla olevista cold gas
thrustereista, joiden ansiosta tuo tulisi olemaan mahdollista.
No. Mitäs näihin nyt sitten sanoisi. 3500-heppainen pro
modified-luokan kilpuri kipittää varttimailin alle kuuden sekunnin.
Loppunopeudet huitelevat jossakin 400:n vaarallisemmalla puolella. Näitä
vehkeitä karkailee ammattikuskien käsissä kaiteisiin melkein joka kisassa.
Moottoreiden huoltoväliä mitataan sekunneissa.
Nyt pitäisi luottaa siihen, että minä, täysin kädetön
rattimies voin tilata 5200-heppaisen sähköauton, ja sen kanssa nyt sitten
pitäisi olla ihan ok cruisailla tuossa kutostiellä.
Jos palataan vähän arkisempiin kuvioihin, niin täällä kotosuomessa on ollut pääpiirteittäin varsin terve meininki. Harvoin uhotaan kovin paljoa suurempia teholukemia, kuin mitä oikeasti on saatu luotettavasti ulosmitattua. Ulosmittauksella en tarkoita kranaatinomaiseen itsetuhoon päättyvää dynovetoa, vaan sellaista väkkärää, joka pitää kaikki toimintaansa liittyvät nesteet omissa koloissan esimerkiksi varttimailin tai ratakierroksen.
Jos palataan vähän arkisempiin kuvioihin, niin täällä kotosuomessa on ollut pääpiirteittäin varsin terve meininki. Harvoin uhotaan kovin paljoa suurempia teholukemia, kuin mitä oikeasti on saatu luotettavasti ulosmitattua. Ulosmittauksella en tarkoita kranaatinomaiseen itsetuhoon päättyvää dynovetoa, vaan sellaista väkkärää, joka pitää kaikki toimintaansa liittyvät nesteet omissa koloissan esimerkiksi varttimailin tai ratakierroksen.
Silti tuntuu, että joka kylällä on ainakin aabeeceen
tietotoimiston mukaan vähintään yksi tuhatheppainen keksintö. Mutta uskokaa nyt
kun setä sanoo, viisisataa on kaikkien näiden vuosienkin jälkeen todella
paljon.
Kokeilkaa itse, jos ette usko.
Kommentit
Lähetä kommentti