On tilanteita, jolloin kansalaisen oikeustajua
koeponnistetaan. Automaattinen liikennevalvonta on varmasti yksi yleisimmistä.
Ajan semmoiset 45-55 000 kilometriä vuodessa. Siitä
tänä ja viime vuonna neljänneksen ulkomailla. Sain kortin vuonna 1993, joten
kilometrejä on takana jonkinmoinen siivu.
Ajan aina rajoitusten mukaan. Tai siis tarkemmin, viitisen
kilsaa yli rajoitusten, mutta kuitenkin siis niin, että en koskaan aja
tahallani ylinopeutta. Tai no joo, olen joskus asiakkaan autoa koeajaessa vähän
yrmäyttänyt, tunnustan, mutta siis siirtyessäni jonnekin, ajan liikennesääntöjä
kunnioittaen. Aina. Sakkoja olen saanut elämäni aikana neljä kertaa.
Viime viikolla käväisin kotikyliltäni Itä-Suomesta
Hämeenlinnassa, ja ajoin saman tien sieltä takaisin. Matkaa tuona iltapäivänä
kertyi mukavat seitsemänsataa. Koko siirtymästä vähän reilu puolet on
miinoitettu peltipoliiseilla.
Matkalla länteen, Kouvolassa Keltin voimalaitoksen jälkeen,
minut ja puolenkymmentä muuta kanssa-autoilijaa ohitti saksalaisvalmisteinen
henkilöauto silmämääräisesti reilua kahtasataa. Kameratolppa oli näkyvissä,
mutta kuski tiesi missä tolppa on, ja jarrutti pallot savuten sallittuun
nopeuteen noin 20 metrin matkalle tolpan kohdalla.
Heti tolpan jälkeen sama auto siirtyi keskiviivalle, kaasu
painui lattiaan ja takavalot katosivat horisonttiin. Marssivauhti oli sama kuin
ennen kameratolppaa. Ei siis sakkoja.
Kolmisen tuntia myöhemmin matkustin takaisinpäin, cruisessa
85km/h. Nastolan jälkeen nopeus muuttuu kahdeksastakympistä kuuteenkymppiin, ja
noin 100m nopeusrajoitusmerkin jälkeen on kamera. Sain siitä sakot, koska en
jarruttanut kuudenkympin merkin kohdalla, vaan nostin vain jalan kaasulta.
Ajoin siis vahingossa 30 metrin matkan ylinopeutta, 700 kilometrin siirtymästä,
ja sen kunniaksi saan nyt maksaa 170 euroa liikenteen vaarantamisesta.
Tähän voisi tuottaa hyvinkin värikkään sepustuksen siitä
kuinka epäreilu koko asetelma on. Sen sijaan jätän nyt lukijan itse
arvioitavaksi, olenko mielestäni syyllistynyt johonkin sellaiseen, josta pari
tuntia aiemmin kahtasataa paahtanut pask… siis autoilija ei syyllistynyt.
Peltipoliisisysteemi on idioottimainen. Paljon paljon
tehokkaampia tekniikoita on saatavilla, mutta täällä koko systeemi on
perustettu 80-luvulla kehitettyyn tekniikkaan, joka jättää moottoripyöräilijät
kokonaan automaattivalvonnan ulkopuolelle.
Hiljattain tämä valvontakoneisto sai pikku päivityksen, kun
Suomeen hankittiin muutamalla miljoonalla älykkäämpiä kameroita, joiden edessä
aiemmin kuvatun kaltainen kaahailija todellakin saattaa saada minimaalisesti
suuremmalla todennäköisyydellä sakot, mutta se ei edelleenkään poista sitä,
että kamerat on sijoitettu useimmiten liikenneturvallisuuden kannalta
merkityksettömiin paikkoihin, ja että
niistä sakot saavat lähinnä ne, jotka ajavat vahingossa 9km/h liian lujaa,
eivätkä suinkaan ne, jotka oikeasti aiheuttavat vaaratilanteita. Eivätkä ne
edelleenkään koske moottoripyöräilijöitä, tai niitä autoilijoita, joiden
etukilpi on vahingossa irronnut.
Paras esimerkki päin vit… siis huonosti sijoitetusta
kameroista kiusaa montaasataatuhatta ihmistä kehäkolmosella Tikkurilasta
itäänpäin antavan kiihdytyskaistan päässä. Kenen mielestä se, että sakkojen
pelko estää kiihdytyskaistan käytön sen nimen tarkoittamaan
kiihdytystarkoitukseen Suomen toiseksi vilkkaimman liikenneväylän varrella muka
lisää liikenneturvallisuutta?
Mihin voi jättää eroanomuksen. Eroan… No en tiedä mistä,
mutta jostakin, jossa olen sitoutunut tällaiseen epäterveeseen rahastukseen.
Kommentit
Lähetä kommentti