Peltipoliisit


On tilanteita, jolloin kansalaisen oikeustajua koeponnistetaan. Automaattinen liikennevalvonta on varmasti yksi yleisimmistä.

Ajan semmoiset 45-55 000 kilometriä vuodessa. Siitä tänä ja viime vuonna neljänneksen ulkomailla. Sain kortin vuonna 1993, joten kilometrejä on takana jonkinmoinen siivu.

Ajan aina rajoitusten mukaan. Tai siis tarkemmin, viitisen kilsaa yli rajoitusten, mutta kuitenkin siis niin, että en koskaan aja tahallani ylinopeutta. Tai no joo, olen joskus asiakkaan autoa koeajaessa vähän yrmäyttänyt, tunnustan, mutta siis siirtyessäni jonnekin, ajan liikennesääntöjä kunnioittaen. Aina. Sakkoja olen saanut elämäni aikana neljä kertaa.

Viime viikolla käväisin kotikyliltäni Itä-Suomesta Hämeenlinnassa, ja ajoin saman tien sieltä takaisin. Matkaa tuona iltapäivänä kertyi mukavat seitsemänsataa. Koko siirtymästä vähän reilu puolet on miinoitettu peltipoliiseilla.

Matkalla länteen, Kouvolassa Keltin voimalaitoksen jälkeen, minut ja puolenkymmentä muuta kanssa-autoilijaa ohitti saksalaisvalmisteinen henkilöauto silmämääräisesti reilua kahtasataa. Kameratolppa oli näkyvissä, mutta kuski tiesi missä tolppa on, ja jarrutti pallot savuten sallittuun nopeuteen noin 20 metrin matkalle tolpan kohdalla.

Heti tolpan jälkeen sama auto siirtyi keskiviivalle, kaasu painui lattiaan ja takavalot katosivat horisonttiin. Marssivauhti oli sama kuin ennen kameratolppaa. Ei siis sakkoja.

Kolmisen tuntia myöhemmin matkustin takaisinpäin, cruisessa 85km/h. Nastolan jälkeen nopeus muuttuu kahdeksastakympistä kuuteenkymppiin, ja noin 100m nopeusrajoitusmerkin jälkeen on kamera. Sain siitä sakot, koska en jarruttanut kuudenkympin merkin kohdalla, vaan nostin vain jalan kaasulta. Ajoin siis vahingossa 30 metrin matkan ylinopeutta, 700 kilometrin siirtymästä, ja sen kunniaksi saan nyt maksaa 170 euroa liikenteen vaarantamisesta.  

Tähän voisi tuottaa hyvinkin värikkään sepustuksen siitä kuinka epäreilu koko asetelma on. Sen sijaan jätän nyt lukijan itse arvioitavaksi, olenko mielestäni syyllistynyt johonkin sellaiseen, josta pari tuntia aiemmin kahtasataa paahtanut pask… siis autoilija ei syyllistynyt.

Peltipoliisisysteemi on idioottimainen. Paljon paljon tehokkaampia tekniikoita on saatavilla, mutta täällä koko systeemi on perustettu 80-luvulla kehitettyyn tekniikkaan, joka jättää moottoripyöräilijät kokonaan automaattivalvonnan ulkopuolelle.

Hiljattain tämä valvontakoneisto sai pikku päivityksen, kun Suomeen hankittiin muutamalla miljoonalla älykkäämpiä kameroita, joiden edessä aiemmin kuvatun kaltainen kaahailija todellakin saattaa saada minimaalisesti suuremmalla todennäköisyydellä sakot, mutta se ei edelleenkään poista sitä, että kamerat on sijoitettu useimmiten liikenneturvallisuuden kannalta merkityksettömiin paikkoihin,  ja että niistä sakot saavat lähinnä ne, jotka ajavat vahingossa 9km/h liian lujaa, eivätkä suinkaan ne, jotka oikeasti aiheuttavat vaaratilanteita. Eivätkä ne edelleenkään koske moottoripyöräilijöitä, tai niitä autoilijoita, joiden etukilpi on vahingossa irronnut.

Paras esimerkki päin vit… siis huonosti sijoitetusta kameroista kiusaa montaasataatuhatta ihmistä kehäkolmosella Tikkurilasta itäänpäin antavan kiihdytyskaistan päässä. Kenen mielestä se, että sakkojen pelko estää kiihdytyskaistan käytön sen nimen tarkoittamaan kiihdytystarkoitukseen Suomen toiseksi vilkkaimman liikenneväylän varrella muka lisää liikenneturvallisuutta?

Mihin voi jättää eroanomuksen. Eroan… No en tiedä mistä, mutta jostakin, jossa olen sitoutunut tällaiseen epäterveeseen rahastukseen.

Kommentit