Autoharrastus on ollut kriisissä koko Suomessa jo vuosia.
Ilmastovouhotuksen sivutuotteena autoharrastus on maalitettu
epätrendikkääksi ja planeettaa tuhoavaksi myrkyllisen maskuliinisuuden
ilmentymäksi Suomessa, vähän niin kuin kaikkien huomaamatta.
Autoharrastaja saa muistutuksen tästä autoveron muodossa
joka vuosi. Mitä enemmän harrastelaitteessa on tehoja, sitä isomman. Koska
konsensus on autoiluvastainen, autoharrastus jää marginaaliin, ja harrastaminen
vaikeutuu.
Autoharrastajilla ei ole vahvoja etujärjestöjä, kuten
ympäristöihmisillä. Niinpä julkinen keskustelu on jäänyt hyvin yksipuoliseksi.
Lisäksi nykyisessä poliittisen korrektiuden ajassa on aina tietynlaista
riskipeliä uida vastavirtaan, sillä seurauksella, että esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen
vaikutuksesta ilmastonmuutokseen ei välttämättä edes kannata yrittää
keskustella. Kokeilin sitä omassa somessa. Tuloksena minulle lähinnä
vittuiltiin. Toki pakko lie myöntää, että aloituksessa saatoin hieman provosoida.
Joka tapauksessa, kaikkineen ilmapiiri on ollut vuosikausia
autoilun vastainen, ja se näkyy piireissä. Vaikka tietyt insituutiot, kuten
Hötsit ja ACS:t kukoistavat vuodesta toiseen, on takavuosien suurista
Eurocruisingeista ja massiivisen tungoksen keränneistä tuning-osastoista
jäljellä muisto vain.
Niinpä haluaisin myöntää henkilökohtaisen autoilukuluttuurin
edistämispalkintoni Roni Collinille, joka pääsi iltapäivälehtien otsikoihin
perustamallaan Speed Hooked – konseptinsa kanssa. Juuri tällaisia
kasvojenkohotuksia autoharrastus Suomessa tarvitsee.
Meidän kaikkien pitäisi tehdä aktiivisesti töitä sen eteen,
että autoharrastus näyttäytyisi hyvänä ja hyödyllisenä harrastuksena myös
ulkopuolisille. Siitä heitän nyt yhden pienen pallon kaikille klubeille,
kerhoille ja muille instansseille, jotka esiintyvät harrasteajoneuvojen
tuulilasitarroissa ja teippausteemoissa.
Vaatikaa, että harrasteorganisaatiota tai brändiä edustavat ihmiset käyttäytyvät asiallisesti. Kerhon tai autohifimerkin tarra keskustassa rengasta polttavan auton tuulilasissa on väistämättä sellainen signaali, joka on omiaan vaikeuttamaan tämän harrastuksen yleiseen imagoon.
Niinpä oman autoilukulttuurin edistämispalkinnon erikoismainintakategorian saa Radalle.comin kaahari-kampanja, jossa kehotettiin kaikkia kaahaamaan, mutta vain radalla. Mainio idea, joka ei saanut likikään sitä palstatilaa, jonka se olisi ansainnut.
Vaatikaa, että harrasteorganisaatiota tai brändiä edustavat ihmiset käyttäytyvät asiallisesti. Kerhon tai autohifimerkin tarra keskustassa rengasta polttavan auton tuulilasissa on väistämättä sellainen signaali, joka on omiaan vaikeuttamaan tämän harrastuksen yleiseen imagoon.
Niinpä oman autoilukulttuurin edistämispalkinnon erikoismainintakategorian saa Radalle.comin kaahari-kampanja, jossa kehotettiin kaikkia kaahaamaan, mutta vain radalla. Mainio idea, joka ei saanut likikään sitä palstatilaa, jonka se olisi ansainnut.
Toisaalta me, joilla on mahdollisuus osallistua julkiseen
keskusteluun, voisimme yrittää tukevammin tuoda esiin sitä, kuinka sillä
harrasteautolla lopulta saastutetaan vähemmän, kuin junalla lapissa ramppaava
laskettelija, koska harrasteautolla ajellaan tavallisesti varsin vähän.
Samoin kuin voisimme satsata siihen valistukseen, mitä E85
näissä ilmastotalkoissa tarkoittaa, kun kierrätetään sitä hiiltä, joka on
ilmakehästä polttoaineeseen sitoutunut muutaman viime vuoden aikana. Siis sen
sijaan että louhitaan niitä 60 miljoonaa vuotta vanhoja dinosauruksia.
Kommentit
Lähetä kommentti